כל כמה זמן כדאי לעשות בדיקת הארקה?

הארקה הינה מערכת בטיחות אשר מגינה עליכם מפני התחשמלות ויכולה להציל חיים. על פי החוק בישראל זוהי חובה שמערכת הארקה תותקן בכל מבנה מאוכלס. ההארקה,יחדיו עם ממסר הפחת, מגינים עליכם מפני סכנת התחשמלות.

בדיקה שוטפת של מערכת החשמל או בדיקה לפני שאתם נכנסים לדירה חדשה הינה הכרחית.

שקעים שמשנים צבע, ריח שרוף, מכשירי חשמל שמקצרים, תחושת זרמים חשמליים במים וכדומה, כל אלו הם סימנים הדורשים התייחסות מיידית.

התקנת מערכת הארקה נדרשת בכל הבתים החדשים בישראל כחוק, משנת 1978. בבתים ישנים יתכן שאמצעי הארקה מחובר רק למטבח או אף לא הותקן אף פעם.

יש לערוך בדיקת הארקה לפחות כל 10 שנים. אם אתם מתגוררים בבניין ישן חובה לערוך את הבדיקה לפחות כל חמש שנים.

How-often-should-you-do-a-grounding-test

מהי הארקה?

מקור המילה 'הארקה' באה ממילה הארמית ‘ארקא’ (ארץ). משמעותה בכל הקשור למערכת החשמל היא – ‘חיבור לאדמה’. ההארקה הינה מוליך חשמלי טוב יותר מכל מוליך חשמלי אחר, כך  שבמצב של התחשמלות היא 'לוקחת' על עצמה את הזרם ומעבירה אותו באפן ישיר אל תוך האדמה.

כיצד מערכת ההארקה עובדת?

במקרה של זליגת חשמל ממכשירים חשמליים, זרם החשמל ינסה להגיע לקרקע, בעודו עובר דרך כל מוליך חשמלי אשר נמצא בדרכו. אנשים, אגב, גם הם מוליכי חשמל. על כן, במצב של זליגה חשמלית ממכשיר חשמלי, כאשר יש  אדם בסביבה, זרם החשמל יעבור דרך גופו  וממנו אל תוך האדמה.

לכן, במקרה של זליגת חשמל, ואפילו של התחשמלות קלה, כבל ההארקה ייכנס מיד לפעולה, ויוליך את זרם החשמל ישירות אל תוך האדמה. לכן, כבל הארקה שעובד באופן תקין יכול ממש להציל לכם את החיים.

יש לזכור שבלי הארקה מתאימה, מפסק הפחת לא יפעל, כך , לא תקבלו הגנה מפני התחשמלות.

על מה יש לשים דגש?

חשוב לוודא שההארקה מחוברת כראוי לקרקע, וכמו כן לבדוק את המפסק כל 3-6 חודשים, על ידי לחיצה על המתג שנמצא בצדו.

חשוב לא פחות לוודא שעבודות האינסטלציה של החלפת צנרת ביתית, או בעת החלפת צינורות בדוד או במקלחת, מערכת ההארקה לא תוסר, ובכל מקרה תהיה מחוברת בסיום הפרויקט. .

הזמנתם חשמלאי שיבצע עבודות נוספות בביתכם? הקפידו לבקש ממנו לוודא את איכות מערכת ההארקה בביתכם. פעמים רבות זה כלל לא כרוך בתוספת תשלום כלשהיא וגם אם כן אז זוהי תוספת זניחה לעומת הסכנה העצומה לבטיחות שלכם ובני משפחתיכם בבית נטול הארקה.