מה תפקידו של מפסק הפחת?

כאשר אדם נוגע בשתי נקודות בעלות פוטנציאל חשמלי שונה, זה עלול לגרום לנזק משמעותי לגופו. זה יכול לגרום להתכווצויות שרירים, קשיי נשימה ותגובה ראשונה של דפיקות לב. במקרים קיצוניים, זה יכול אפילו להוביל למוות.

ישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע על הנזק: מהירות הזרם, עוצמתו וזמן זרימתו בגוף.

מה תפקידו של מפסק הפחת?

ברוב המקרים, הזמן בין רגע גילוי התקלה ועד לניתוק החשמל הוא ההבדל בין תאונה למוות כתוצאה מהלם חשמלי או קצר חשמלי.

על מנת להתגונן מסכנות אלו, חובה להתקין מפסק פחת בכל מערכת אספקת חשמל. מפסק הפחת אינו מונע התחשמלות אלא מקטין את זמן החשיפה לזרם.

מפסק פחת יכול להתריע גם על בידוד לקוי, תקלות בלוחות החשמל ופגמים בצנרת החשמל. כמו כן, הוא יכול להתריע גם על מכשירים שיש בהם גוף חימום, או מנועים פגומים, כמו מקרר, תנור, דוד שמש, מפזר חום ותנור חשמלי.

אפשרויות אלו הופכות את המפסק לכלי החשוב ביותר לבטיחות החשמל.

איך זה עובד?

למפסק פחת יש סוג של טבעת ששלושה סלילים מתפתלים סביב. סליל אחד מקבל את זרם האספקה ​​והסליל השני את זרם ההחזרה. הם יוצרים שדות מנוגדים שמבטלים זה את זה. אם יש הבדל בין זרמים עקב דליפה וההפרש גדול מ-0.03 A, אזי נוצר זרם גם מהסליל השלישי. הדבר גורם להפעלת מתג חשמלי המשחרר קפיץ ומנתק את אספקת החשמל.

במעגל תלת פאזי, הוא בודק שסכום הזרמים מכל שלושת הפאזות במעגל תלת פאזי שווה לאפס. אם לא, אז העיקרון שלעיל חל.

בדיקת תקינות

אם אינכם בטוחים אם מתג הפחת פועל, פשוט לחץ על כפתור T. זה יאשר שהממסר קופץ ומנתק את אספקת החשמל של הבית. בדיקה זו היא בדיקה בסיסית הבודקת את התקינות והתפקוד של המנגנון האלקטרומכני של המפסק. בדיקה זו צריכה להיעשות לפחות פעם בחודש.

מתי אפשר לפתור לבד?

במידה והזרם בביתכם נפסק, יתכן כי אחד המפסקים 'קפץ' בעקבות עומס יתר.

במידה ורק ממסר הפחת קפץ – נתקו את כל המאמתים, והרימו אחד אחד כדי לבדוק מהו המאמת שגרם לממסר הפחת לקפוץ.

נתקו את כל מכשירי החשמל כאשר המתג מורם ולאחר מכן התחילו לחבר מכשיר אחר מכשיר בכדי לגלות איזה מכשיר מקצר.  המכשיר שגורם לקפיצה הוא המכשיר הפגום. במידה וממסר הפחת קופץ גם כאשר כל המאמתים מורדים, ייתכן שממסר הפחת פגום או שהקצר מחייב טיפול של חשמלאי מוסמך.

חשמלאי בקריות בעל ניסיון וותק רב בתחום כל עבודות החשמל שרק תרצו – התרשמו בעצמכם. ניסיון שמדבר בעד עצמו עם מגוון רחב של עבודות חשמל מחירים ללא תחרות