מי קובע ואיך נקבעים תעריפי החשמל בישראל?

הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל,היא זו שאחראית על קביעת תעריפי החשמל בישראל. היא הוקמה במסגרת חוק החשמל התשנ"ו-1996 כדי להסדיר ולפקח על שירותים ציבוריים בתחום החשמל. הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל. זה נעשה כך שהמחיר של כל לקוח משקף הן את עלויות הייצור והן את עלויות האספקה.

מי קובע ואיך נקבעים תעריפי החשמל בישראל?

חברת החשמל חייבת להשקיע מיליארדים על מנת שתוכל לענות על כל צרכי החשמל של הלקוחות, קטנים או גדולים ככל שיהיה. היא חייבת גם לפתח את מערכות ההולכה, ההפצה, הייצור והשנאה. זה יבטיח שלכל לקוח יהיה חשמל אמין ואיכותי בכל עת. ההשקעה בפיתוח המערכת כולה מוחזרת על ידי מכירת המוצר וגביית התשלום. זה בדיוק כמו כל עסק אחר. הרשות שוקלת את כל העלויות שנגרמות לחברת החשמל בקביעת התעריף. כמו כן, היא מכירה בהוצאות הדרושות לייצור חשמל כגון מחירי דלק, השקעה במערכת החשמל, הוצאות תחזוקה ותפעול וכן הוצאות אחרות כמו רכישת חשמל מיצרנים פרטיים.

לאחר מכן, הרשות קובעת תעריפים לשעה ותעריפים אחידים לקילו-ואט-שעה. תעריפים אלה מבוססים על עומס המערכת, זמן השימוש ועומס המערכת. תעריפים אלו מיועדים בעיקר לתאורת רחובות ביתית, כללית ותאורת רחוב ציבורית. הם משקפים עלויות ממוצעות ונועדו לשמש בעיקר למטרות אלו. ישנם תשעה תעריפים שניתן להחיל על הצריכה, בהתאם למתיחות ההיצע ולעונה (קיץ, חורף, עונת מעבר) וכן אשכולות הביקוש (שיא-גבעה ונמוך). תעריפי החיבור לרשת החשמל עולים, וכך גם התעריפים לשירותים אחרים שמספקת חברת החשמל כמו החלפת נתיך של חברה לאחר שריפה או פנייה מיוחדת.

הרשות מתייחסת לקביעת התעריף הכולל רכיבים שאינם קשורים ישירות לייצור חשמל. הלקוח יכול לקבל שירותים שונים מחברת החשמל כמו קריאת קריאת המונים, בדיקה תקופתית שלהם, עריכת החשבונות ושליחתם. כל חשבון כולל עמלה קבועה בנוסף לעלויות הייצור, ההולכה וההפצה. זהו מרכיב עלות שכל לקוח משלם ללא קשר לכמות החשמל שהוא משתמש.

איך בנוי התעריף?

שני מרכיבים מרכיבים את תעריף החשמל:

תשלום קבוע

זה מייצג את עלות השירותים הבסיסיים שחברת החשמל מציעה ללקוחותיה ללא קשר לצריכת החשמל שלהם. שירותים אלו כוללים קריאת המונה ועריכתו, שליחת ואיסוף החשבון וטיפול כולל במונים.

התשלום החודשי הקבוע פוצל לשני חלקים עם עדכון התעריף לשנת 2018:

-תשלום קבוע חלוקה – תשלום זה מכסה בעיקר את עלות המונים ויחול על כל לקוחות החשמל במשק, לפי מספר המונים שהתקינו.

-תשלום קבוע אספקה – זה כולל עלויות חיוב ואיסוף והוא חל על לקוחות פעם אחת בלבד במהלך תקופת החיוב.

ללקוחות עם מזהה מתח נמוך יש שלוש אפשרויות תשלום חודשיות, תלוי באיזה סוג מונה הם משתמשים ובאיזו תדירות הם משתמשים בו.

לקוחות עם חיבורים של יותר מ-100 אמפר יקבלו מזהה אחסון לחודש אחד.

לקוחות עם חיבורים של פחות מ-100 אמפר מקבלים חשבון דו-חודשי.

לקוחות עם מד רציף לקריאה מרחוק זכאים לניהול שוטף.

למחשבון התעריף יש ללחוץ כאן

תשלום בעד צריכת החשמל

נקבע בהתאם לרמת הצריכה (בקוט"ש),ולגבי תעריפים מסוימים גם לפי עיתוי הצריכה.

חשמלאי בקריות – טיפול בכל סוגי תקלות החשמל במקום אחד ! ביצוע מגוון עבודות חשמל במחירים המובילים בארץ! שירות מהיר ומקצועי ברמה הגבוהה ביותר

לינקים שימושיים:
תיאור וניתוח מבנה תעריף החשמל לשנת 2019 – הכנסת